POTONGAN HARGA RM40 UNTUK SETIAP SAMPING!

Program 1 Dinar Emas, 1 Bulan

11 septembre 2012

Membina Citra Islam Progresif

Kebangkitan aliran dan gerakan Islamisme di kebanyakan negara Islam hari ini memberi kesan positif, terutama dalam mengalih minda dan perhatian masyarakat dunia terhadap wajah sebenar Islam dan masyarakatnya.

Lebih sedekad lalu, masyarakat Islam seluruh dunia berada dalam keadaan yang amat terhimpit sekali akibat merebaknya gejala Islamophobia. Dalam tempoh itu, imej Islam dan masyarakatnya dipandang sebagai satu nilai dan perkumpulan yang ganas dan berbahaya.
Ektremisme sering disinonimkan dengan agama Islam. Sikap media antarabangsa yang gemar memberikan laporan keterlaluan terhadap pendirian dan kegiatan pergerakan yang beraliran keras dan ganas di dunia Islam memburukkan lagi agama imej Islam pada kacamata masyarakat dunia. Imej buruk yang direka-reka ini menimbulkan rasa yang cukup rimas sekali kepada masyarakat Islam terbanyak, malah dalam keadaan tertentu sering diburu oleh bayang ketakutannya.

Mutakhir ini, masyarakat Islam sudah mula boleh menarik nafas lega dan membuang perasaan terkurung dan rimas ketakutan yang ditanggung itu. Media antarabangsa nampaknya tidak lagi memberi tumpuan kepada kegiatan dan pendirian yang bercorak ganas dan keras oleh sesetengah pergerakan di dunia Islam.

Nampaknya dunia Barat mula sedar iaitu ekstremisme bukan mewakili realiti sebenar Islam dan masyarakatnya. Ia rupanya suatu nilai yang dianut oleh setengah kelompok kecil daripada kalangan masyarakat Islam saja dan mereka boleh dikatakan sebagai golongan terpesong dalam memahami erti dan makna Islam yang sebenar.

Kebangkitan Islamisme dan pergerakannya dalam pelbagai bidang kehidupan terutama di arena politik kini sedang menjadi sumber berita dan perhatian baru masyarakat Barat dan media mereka. Peranan golongan Islamis bersama-sama rakyat terbanyak menjatuhkan pemerintahan autokratik di Asia Barat sejak lebih setahun yang lalu menyumbang kepada kelahiran dimensi baru tentang realiti Islam kepada masyarakat dunia.

Malah, kemenangan parti yang ditaja oleh golongan Islamis menerusi saluran pilihan raya yang bersih membuka mata dan menjelaskan kepada dunia tentang sikap masyarakat Islam yang sebenarnya bersifat demokratik. Ini secara langsung menangkis dakyah sebelum ini yang sering memomokan masyarakat Islam sebagai golongan yang antikebebasan dan kemodenan.
Perubahan politik di rantau Arab ini secara langsung membuktikan iaitu nilai hidup moden seperti amalan demokrasi bukan suatu yang asing dalam kehidupan masyarakat Islam malah akan menghormatinya selagi ia tidak mencabar prinsip dan pegangan agama dan nilai asas kerohanian mereka.

Peralihan tanggapan berfikir secara positif terhadap Islam mula dikesan daripada beberapa kenyatan pemimpin Barat terhadap kemenangan parti berhaluan Islam di beberapa negara Arab baru-baru ini. Kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak Amerika Syarikat yang menjelaskan kesediaan negara itu bekerjasama dengan calon dan parti yang beraliran Islam yang dipilih oleh rakyat di rantau Arab mengesahkan peralihan sikap ini.

Ia menjelaskan iaitu pola keislaman yang berkembang di dunia Islam hari ini ialah suatu citra baru dan ia berbeza dengan imej ekstrem yang berkembang sebelumnya. Untuk itu, Islamisme ialah realiti baru yang harus didepani secara terbuka oleh Barat demi menjadi kepentingan mereka di dunia Islam secara jangka panjang.

Sikap ini harus dialu-alukan oleh dunia Islam kerana ia amat berbeza sekali terutama ketika Amerika Syarikat menggerakkan projek yang dikenali ‘Tata Baru Dunia’ beberapa dekad lalu.

Pendekatan mereka dalam mendepani realiti Islamisme ialah menerusi konflik dan permusuhan. Kuasa besar lebih yakin menaja pemimpin tertentu walaupun bersifat kuku besi bagi mempertahan kepentingan mereka di dunia Islam dari memberikan peluang demokratik kepada pergerakan Islamis berkembang dan tumbuh.

Nampaknya pendekatan sedemikian bukan lagi pilihan terbaik dalam era globalisasi hari ini. Peralihan dasar dan sikap kuasa besar terhadap Islamisme amat jelas kini. Mereka nampaknya memperakui iaitu konflik dan permusuhan mendepani Islamisme bukan saja bertentangan dengan nilai kebebasan dan demokrasi yang diuar-uarkan, malah bakal menimbulkan sikap benci masyarakat dunia terhadap mereka secara berterusan.

Source