POTONGAN HARGA RM40 UNTUK SETIAP SAMPING!

Program 1 Dinar Emas, 1 Bulan

26 novembre 2011

Wawasan 2020

1. Here I would like to share all nine challenges that Malaysia needs to overcome in order to achieve the status of a developed nation by the year 2020.
  • Mewujudkan negara Malaysia bersatu yang mempunyai  matlamat dikongsi bersama.
  • Mewujudkan masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan maju dengan keyakinan terhadap diri sendiri, bangga dengan apa yang ada dan yang dicapai serta gagah menghadapi pelbagai masalah.
  • Mewujudkan dan membangunkan masyarakat demokratik yang matang, mengamalkan satu bentuk persefahaman matang, demokrasi Malaysia berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh kepada banyak negara membangun.
  • Mewujudkan masyarakat yang sepenuhnya bermoral dan beretika.
  • Mewujudkan masyarakt liberal dan bertolak ansur, rakyat pelbagai kaum bebas mengamalkan idea, kebudayaan dan kepercayaan agama masing-masing dan pada masa yang sama, meletakkan kesetiaan mereka kepada satu negara.
  • Mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif, mempunyai daya perubahan tinggi dan memandang ke depan, yang bukan sahaja pengguna teknologi tinggi tetapi juga menyumbangkan kepada tamadun saintifik dan teknologi masa depan.
  • Mewujudkan masyarakat penyayang dan budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang mengutamakan kepentingan masyarakat, kebajikan insan tidak akan  berkisar kepada Negara atau orang perseorangan, tetapi sekeliling sistem keluarga yang kukuh. Memastikan masyarakat yang adail dalam bidang ekonomi.
  • Memastikan masyarakat yang adail dalam bidang ekonomi.
  • Mewujudkan masyarakat makmur yang mempunyai ekonomi bersaing, dinamik, giat dan kental.

Translation in English:
  1. Establishing a united Malaysian nation made up of one Bangsa Malaysia (Malaysian Race).
  2. Creating a psychologically liberated, secure and developed Malaysian society.
  3. Fostering and developing a mature democratic society.
  4. Establishing a fully moral and ethical society.
  5. Establishing a matured liberal and tolerant society.
  6. Establishing a scientific and progressive society.
  7. Establishing a fully caring society.
  8. Ensuring an economically just society, in which there is a fair and equitable distribution of the wealth of the nation.
  9. Establishing a prosperous society with an economy that is fully competitive, dynamic, robust and resilient.
2. After seeing all of these challenges, how can we be apart? Open your eyes now and start working, striving for a better Malaysia. It is our hope, everyone's hope to see the day when our country will be known all around the world for its great achievements.